Proč chodí spam?
Spam, tedy nevyžádané zprávy, chodí hlavně z ekonomických důvodů. Odesílatelé spamu často propagují produkty, služby nebo webové stránky a doufají, že i malý počet příjemců zareaguje a něco si zakoupí nebo navštíví daný web. Výhodou spamu je jeho nízká nákladnost a široký dosah – lze jej rozesílat v obrovských množstvích s minimálními náklady. Spameři často používají automatizované systémy k rozesílání milionů e-mailů, což zvyšuje šance na úspěch, i když většina příjemců zprávu ignoruje nebo ji označí za spam. Kromě toho se spam může používat i k šíření škodlivého softwaru nebo phishingu, což jsou další způsoby, jak získat finanční prospěch z nevědomých uživatelů. Celkově je motivací k rozesílání spamu primárně zisk, a to i za cenu obtěžování velkého množství lidí.
V předmětu zprávy se vyskytuje *** nebo ###
Do všech e-mailů, které mají drobný vzor spamu (opravdu drobný), přidávám na začátek předmětu hvězdičky. Je to proto, abyste si všimli, že něco může být špatně.
Do všech e-mailů, které jsou závažnější, přidávám křížky/hashtagy (#). Ty tam jsou z důvodu vyšší pozornosti, abyste si všimli, že může být něco špatně.
Pokud je e-mail extrémně závadný, server ho rovnou filtruje pryč a maže. Lepší smazat, než řešit napadení např. ransomwarem.
Pasivní ochrana
Chraňte se před spamem pasivně — aby vám vůbec nezačaly chodit nebo aby nové již nechodily.
- Neregistrujte svůj e-mail na místech, které neznáte.
- Neregistrujte svůj e-mail na portálech, které využijete jednorázově.
- Neodepisujte adresátovi, který může být závadný (především Rusko a Čína).
- Nepoužívejte klienta třetích stran (Thunderbird, Outlook, ...).
Aktivní ochrana
Aktivní ochranou se rozumí ochrana, když už vám spamy chodí.
- E-maily závadného obsahu (spamy) přesouvejte do adresáře Spam, nebo je mažte. Když je ponecháte v adresáři Spam, umělá inteligence se na základě toho může učit a lépe spam vyhodnocovat.
- Na takové e-maily je lepší raději ani neklikak — když e-mail otevřete, odesílatel se to dozví.
- Nikdy na takový e-mail neodepisujte.
- Pokud se jedná o obchodní sdělení, mělo by být v patičce newsletteru tlačítko Odhlásit z odběru. Další obchodní sdělení od této firmy by již neměly chodit.
- Pokud přijde závadný e-mail s obrázky, bude po vás prohlížeč vyžadovat jejich načtení. Nedělejte to. Může být za nimi skryt závadný obsah a sledovací kód — tzn. že odesílatel bude vědět, že jste na e-mail klikli a bude posílat další.
- Přidejte si odesílatele na blacklist — pokračování dole.
Jak používat blacklist?
Časté spammery přidávám na globální blacklist, tedy na blacklist, který platí skrze všechny schránky, které hostuji. Ovšem s nejvyšší pravděpodobností bude chodit spam přímo na vaši adresu. Je proto nutné ho přidat na blacklist manuálně.
- Po přihlášení do schránky je nahoře vpravo tlačítko "NASTAVENÍ". Najeďte myší na něj a vyberte podmožnost "Nastavení".
- V levém sloupečku vyberte možnost "Nastavení e-mail účtu".
- V prostředním sloupečku (Sekce) vyberte možnost "Černá/Bílá listina".
- Vyplňte e-mail odesílatele a jako typ zvolte "Černá listina". Prioritu můžete nastavit na č. 10 (nejvyšší).
- Stav zapněte na "Aktivní" a dole klikněte na zelené tlačítko "Uložit".
Nyní by vám již neměly chodit spamy od daného odesílatele. Nikdy se ale tomu nevyhnete na 100 %. Vždy nějaký spam prostě přijde, ale dodržováním kombinace pasivní a aktivní ochrany jej minimalizujete.